موفقیت جراحی باریاتریک ممکن است به دلیل تغییرات میکروبیوم روده باشد

یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی آریزونا نشان می‌دهد که جراحی بای پس معده موجب تغییرات شدیدی در پروفایل میکروبهای روده‌ای می شود(این که چه میکروبهایی می‌توانند در روده  زنده مانده  و رشد کنند) که به نوبه‌ی خود به کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال بلافاصله پس از جراحی کمک می‌کند.

 تاکنون مشخص نشده است که تا چه حد این تغییرات در میکروبیوم انسان مهم هستند اما بر اساس تحقیقات پیشین ارتباط بسیاری از بیماریها با این تغییرات که dysbiosis نامیده می‌شود، مشخص شده است.

 این مطالعه یکی از اولین پژوهش‌هایی است که نشان می‌دهد اینگونه تغییرات می‌توانند مهم باشند  در مطالعه‌ای که سال گذشته در مورد اثر " یو یو" در افرادیکه رژیم‌های لاغری می‌گیرند، منتشر گردید، این ایده مطرح شد که اگر شما از وزن خود بکاهید، ناگهان بیشتر مستعد اضافه وزن می‌شوید. در زمان ارائه این نتایج درسال گذشته به تغییرات میکروبیوم که در این پدیده، نقش آنها آشکار شده بود، اشاره گردید.

به طور مشابه در تحقیق اخیر مشخص گردید که در جراحی بای پس معده، میکروبهای روده نه تنها با این تغییرات متحول می‌شوند، بلکه کنترل فرایند لاغری را نیز بدست می‌گیرند.

تغییر در فلور روده هنگامی رخ می‌دهد که با جراحی بای پس، سایت‌هایی از محل سکونت میکروبهای نخستین برداشته می‌شود، بویژه در اطراف روده‌ی کوچک، جائیکه  فلور باکتریایی طیف گسترده‌ای از اعمال روده‌ای را انجام می‌دهد.

محققان دانشگاه آریزونا دریافتند که نقشه میکروبیومی بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، به طورکلی و بطور دائمی تغییر می‌کند و گونه‌هایی از باکتریها در روده غالب می‌شوند که اثر یو یو را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

جالب توجه اینست که بای پس معده نه فقط مشخصات میکروبی روده را تغییر می‌دهد بلکه بطور واقعی اکوسیستم میکروبی کاملاً جدید و سالمی را جایگزین می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که تجدید جمعیت میکروبیهای روده‌ای یک فرایند دینامیک (پویا) وهمیشه درحال تکامل است.

به نظر می رسد این تغییرات به صورت خودبخودی همزمان با تغییر وضعیت روده از طریق جراحی بای پس معده و تغییر محیط روده به محیطی کمتر اسیدی و با اکسیژن بیشتر اتفاق می‌افتد، این وضعیت سبب می‌شود میکروبهایی که پیش از این قادر به زنده ماندن در روده نبودند، در شرایط  فعلی رشد  کرده و زنده بمانند، همانطور که مشخص است بسیاری از میکروبهای جدید مولکولهایی را تولید می‌کنند که هورمونهای اشتها و سایر مسیرهای نورولوژیکی که خوردن را کنترل می‌کنند،  سرکوب می‌نمایند، این موضوع بخشی از اثر کاهش وزن پس از جراحی را توضیح می‌دهد. مشکلات فیزیولوژیکی می‌تواند با بهم خوردن تعادل میکروبها در روده ایجاد شود اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که جراحی  بای بس معده به نفع باکتریهایی در روده است که منجر به کاهش وزن فرد می‌گردند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/bariatric-surgery-success-may-be-due-to-gut-microbiome-changes,-says-new-study-91785207.html